Vår tanke er at det skal lønne seg å tenke miljø, dvs. produsere minst mulig restavfall. selvsagt varierer avfallsmengden etter antall medlemmer i husstanden og livssituasjon, men det finnes også store forskjeller mellom relativt sett like husholdninger.
I BIR betaler hver boenhet ett grunngebyr. Videre blir man fakturert for hvor mye restavfall man leverer. Det er en tømming inkludert i måneden for de med beholder og 5 lukeåpninger med kunder som er tilknyttet nedgravde anlegg
En del kunder med større fellesløsninger, betaler for hvert kilo levert restavfall.
Det finnes enkelte unntak, hvor kunder av ulike praktiske eller tekniske årsaker betaler et fast gebyr i stedet for vekt, tømminger eller lukeåpninger.
Kunder som er flink til å sortere ut plast, papir, glass, metall, mat osv. vil har mindre restavfall og dermed også betale et lavere gebyr.
OBS, Askøy kommune er i 2025 med i en pilot der de det ikke er noen inkluderte tømminger/lukeåpninger hver måned.
Hyttegebyr blir definert inn i fire kategorier der for eksempel firma- og lagshytter ligger i den ene ytterkanten av skalaen, mens støler langt til fjells uten tilknytning til infrastruktur ligger i den andre. For å endre kategori på hyttegebyret, må det sendes inn søknad med dokumentasjon.