Her finner du svar på de fleste spørsmål mange har om faktura for renovasjon.

Renovasjonsgebyret som husholdning og hytter betaler, gjelder innsamling, transport, mottak, sortering, oppbevaring, behandling, etterkontroll, samt avsetning til etterdrift deponi. Kommunen/heradet vedtar betalingsregulativ for gebyr og fastsett gebyr. I kommunen/heradet er det lovpålagt innsamling av husholdningsavfall, jfr. Forurensingsloven §30.

Hvor ofte kommer faktura?

Fra og med 2025 vil alle BIR kunder motta faktura 4 ganger i året. Vanligvis i januar, april, juli og oktober.

Hvem mottar faktura?

Den som er registrert tinglyst eier av eiendommen på fakturerings tidspunktet, er ansvarlig for betaling av renovasjonsgebyret. Dersom det ikke er tatt høyde for ubetalt renovasjonsgebyr ved salgsoppgjøret, er det kjøper som er ansvarlig for å betale, selv om gebyret gjelder perioden før overtakelsen. Dette er et oppgjør mellom tidligere og nåværende eier.

Eierskifte blir automatisk oppdatert i vårt kundesystem.

Dersom det er flere hjemmelshavere på samme eiendom må den ene av hjemmelshaverne stå som mottaker av faktura. Det er mulig å endre hvem av eierne som skal motta faktura fra BIR. En hjemmelshaver er det samme som eier av en eiendom. Endringen vil gjelde nye fakturakrav. BIR har kun mulighet til å sende faktura til en av eierne. 

Dersom du kjøper bolig/eiendom som er skyldig renovasjonsgebyr er dette en heftelse som følger eiendommen. Du blir ansvarlig for dette kravet dersom selger ikke har betalt før du tar over eiendommen. Ved kjøp og salg gjennom eiendomsmegler blir dette normalt ivaretatt.

Har du betalt for mye?

Har du betalt regningen dobbelt eller av andre grunner betalt for mye? Da vil du automatisk få tilbakebetalt det du har betalt for mye. Pengene får du på kontoen du betalte fra. Pengene blir som regel tilbakeført innen fire uker.

 

Huset/hytten står tom, hvorfor får jeg faktura?

Renovasjonsgebyret skal dekke kostnadene med innsamling, transport, behandling og gjenvinning av avfall. Dette innebærer at jo færre som er med å betale for driften av innsamlingen, jo dyrere blir det for den enkelte. Dersom eiendommen periodevis står tom skal en likevel betale renovasjonsgebyr.

Boenheter som står tomme sammenhengende i minst 6 måneder kan, etter søknad, få fritak for renovasjonsgebyr. Vedtak om endring av gebyr gjelder fra første hele måned etter at BIR har mottatt søknad om endring.

Hytter som står til nedfalls eller blir brukt som lager kan, etter søknad, få fritak for renovasjonsgebyr. Vedtak om endring av gebyr gjelder fra første hele måned etter at BIR har mottatt søknad om endring.

Hvordan blir gebyret fastsatt?

 

Vår tanke er at det skal lønne seg å tenke miljø, dvs. produsere minst mulig restavfall. selvsagt varierer avfallsmengden etter antall medlemmer i husstanden og livssituasjon, men det finnes også store forskjeller mellom relativt sett like husholdninger.

I BIR betaler hver boenhet ett grunngebyr. Videre blir man fakturert for hvor mye restavfall man leverer. Det er en tømming inkludert i måneden for de med beholder og 5 lukeåpninger med kunder som er tilknyttet nedgravde anlegg

En del kunder med større fellesløsninger, betaler for hvert kilo levert restavfall.

Det finnes enkelte unntak, hvor kunder av ulike praktiske eller tekniske årsaker betaler et fast gebyr i stedet for vekt, tømminger eller lukeåpninger.

Kunder som er flink til å sortere ut plast, papir, glass, metall, mat osv. vil har mindre restavfall og dermed også betale et lavere gebyr.

OBS, Askøy kommune er i 2025 med i en pilot der de det ikke er noen inkluderte tømminger/lukeåpninger hver måned.

Hyttegebyr blir definert inn i fire kategorier der for eksempel firma- og lagshytter ligger i den ene ytterkanten av skalaen, mens støler langt til fjells uten tilknytning til infrastruktur ligger i den andre. For å endre kategori på hyttegebyret, må det sendes inn søknad med dokumentasjon.

Hvordan oppretter jeg en avtale for Avtalegiro?

Det er to måter å opprette en avtale for AvtaleGiro:

    1. Ved å godkjenne avtale om AvtaleGiro når du betaler fakturaen i nettbanken.
    2. Ved at du kontakter banken din, og oppgir KID-nummeret som du finner på fakturaen

AvtaleGiro er avtale du har inngått mellom deg og din bank, og må derfor avsluttes i banken din når du for eksempel har solgt eiendommen.  Dette kan du gjøre i nettbanken eller ved å kontakte bankens kundeservice.

Hvordan inngår jeg en eFaktura avtale?

BIR kan søke på om du har valgt "Ja takk til alle" dersom du har det vil du motta faktura som eFaktura.

eFaktura, eller elektronisk faktura, er en tjeneste som gjør at du får faktura i nettbanken din istedenfor per post. Det er viktig å huske at det er deg som abonnent som selv må aktivere betalingen i nettbanken din.

Hvorfor er det en bindestrek på slutten av KID-nummer?

Vi mottar en del henvendelser om at det på enkelte faktura er en bindestrek på slutten av kid-nummeret. Denne er en del av nummerrekken og må være med for at du skal få KID-nummeret godkjent i betalingen. Når du gjør dette, skal faktura gå gjennom.

Hva skjer dersom faktura ikke blir betalt til forfall?

Dersom faktura ikke er betalt til forfallsdato vil du motta purring inkludert purregebyr og forseinkingsrenter, 14 dager etter forfallsdato. Dersom purring ikke blir betalt innen forfallsdato, vil en motta inkassovarsel med gebyr og renter. BIR samarbeider med Intrum for behandling av kundefordringer. 

Fant du ikke svar på det du lurte på? Kontakt oss:

Send en e-post til bir@bir.no, eller benytt kontaktskjema for fakturahenvendelser