Alle våre kunder som eier en eiendom i Askøy, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Vaksdal eller Samnanger mottar i disse dager en faktura for renovasjonsgebyret i postkassen for 2. halvår 2020.

Dette gjelder også for dere som i dag bruker eFaktura eller AvtaleGiro. Årsaken er en teknisk oppgradering av vårt system. KID-nummeret har økt fra 17 til 19 siffer og eFakturareferansen er endret fra syv til ni siffer. De ni første tallene i KID-nummeret er eFakturareferansen. Disse endringene vil hjelpe deg om du senere skal selge eiendommen. 

Hva må du gjøre når du mottar faktura for 2. halvår 2020?
Når du betaler denne fakturaen må du opprette en ny betalingsavtale i banken din om du ønsker å fortsette å bruke AvtaleGiro eller eFaktura. Vi beklager ulempene dette medfører. Om du skulle få problemer med å opprette en ny betalingsavtale, så ta kontakt med din bank. Ved behov kan du eventuelt ringe vårt kundesenter på tlf. 55 27 77 00, tastevalg 2, for å få tilsendt et skjema for opprettelse av AvtaleGiro. 

Hvorfor kan ikke BIR Privat ordne betalingsavtalen for oss?
BIR har dessverre ikke mulighet til å opprette eller endre betalingsavtaler på vegne av kundene våre. Slike avtaler må gjøres av kunden med sin bank. Vi har sendt ut en SMS til våre kunder om dette. 

Fikk du en feilutsendt eFaktura fra oss?
Noen av våre kunder vil på grunn av en feil motta en eFaktura for 2. halvår 2020. Vi ber dere om å slette denne og bruke informasjonen i papirfakturaen når dere oppretter den nye betalingsavtalen. 

Er eFakturaen allerede trukket? Da har du betalt, men ved neste fakturering vil du motta en ny papirfaktura fra oss (du vil ikke få eFaktura), og du må da opprette en ny betalingsavtale - om du fortsatt vil betale elektronisk. 

Se vår faktura i ny drakt
BIR Privat sin faktura for renovasjonsgebyret har fått nytt og moderne utseende. Den gamle fakturaen med egen Girodel er erstattet med nytt design. Gnrbnr og eiendomsnavn som fakturaen gjelder står på fakturaen. Slik ser vår nye faktura ut:

Slik ser vår faktura ut

Bruker du brevgiro når du betaler fakturaer?
Det er fortsatt mulig å betale faktura via brevgiro, men da må du skrive inn informasjonen i en blank giroblankett selv. Blanke giroblanketter får du i din lokale bank.

Papirløs betaling
AvtaleGiro og  eFaktura er enkel og miljøvennlig betalingsform. Med eFaktura kommer regningen ferdig utfylt til nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å bekrefte betalingen. Har du flere banker, så vil dine eFakturaer være synlige i alle nettbankene og du kan velge hvilken bank og konto du ønsker å betale regningen fra. AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato.